teatr wertynski

 

NOC Z WERTYŃSKIM

 

Oprawa literacka i artystyczna:  JANUSZ GŁOWACKI
Aranżacja muzyczna: RAFAŁ KULCZYCKI
   
Obsada: OLENA LEONENKO: narracja i śpiew
RAFAŁ KULCZYCKI: fortepian
   
Czas trwania: 80min
   
Premiera: 2004 11 06

 


Olena Leonenko, od lat zafascynowana romansem rosyjskim, stworzyła jeden z najbardziej oryginalnych spektakli muzycznych. Olena śpiewa i opowiada, cytuje fragmenty listów i pamiętnika. Śpiewając szlagiery, które przetrwały wszystkie mody, przywołuje na scenę teatru  postać legendarnego rosyjskiego barda. Śladami Wertyńskiego podróżujemy z Petersburga do Paryża, z Nowego Jorku do Szanghaju. Spotykamy Marlenę Dietrich i Chaplina, Józefa Piłsudzkiego i Józefa Stalina. Przygląda się w tym spektaklu pierwsza połowa wieku dwudziestego. Jest w nim rewolucja i emigracja, miłość i żart, rozpacz i ironia, wielkie sukcesy i wielkie upokorzenia.

 

UTWORY

Liliowy Negr  muz i sł. A. Wertyński 
Papuga Flaubert  muz i sł. A. Wertyński 
Za kulisami muz i sł. A. Wertyński 
Piccolo Bambino  muz. A. Wertyński, sł. N. Zubowski 
To, co powinienem powiedzieć muz i sł. A. Wertyński
Obce miasta muz. A. Wertyński, sł. R. Bloch i A. Wertyński
Pani Irena muz i sł. A. Wertyński
Uspokój mnie muz i sł. A. Wertyński
Tango Magnolia muz i sł. A. Wertyński
Żółty Anioł muz i sł. A. Wertyński, tłum. T. Lubelski
Czarny Karzełek muz. A. Wertyński, sł. N. Teffi
Bal u Pana Boga muz i sł. A. Wertyński, tłum. O. Leonenko i J. Głowacki
Marlen muz i sł. A. Wertyński
Bez kobiet muz i sł. A. Wertyński
Chińska akwarela muz i sł. A. Wertyński
Biegną Dni muz i sł. A. Wertyński
Nad różowym morzem muz. A. Wertyński, sł. B. Iwanow, tłum. O. Leonenko i J. Głowacki

 

Olena śpiewa Wertyńskiego. I śpiewa bardzo pięknie, bo temu wytwornemu dżentelmenowi dodaje delikatności, która jest matka czułości. Olena i Wertyński są jak z jednej rodziny.


GUSTAW HOLOUBEK

 

Nie tylko jej uroda i nie tylko barwa głosu podbija widzów, gotowych stać pod ścianą  przez cały koncert, bo zabrakło miejsc. Przede wszystkim Olena Leonenko kocha swoje romanse i tę miłość potrafi prekazać w autentyczny sposób.
Ale romanse Oleny Leonenko to także teatr, w którym śpiewaczka gra role odważnych amantów, zawiedzionych kobiet, podbija serca i sama jest podbijana.
Występy Oleny Leonenko są wyjątkiem w polskim świecie artystycznym, który przeżywa fascynacje kulturą zachodnią i zrywa dawne związki ze Wschodem. W świecie, który pędzi w zupełnie inną stronę, taka podróż ma wielką wartość.


ROMAN PAWŁOWSKI, Gazeta Wyborcza

 

To jest absolutna magia. Bo tak naprawdę Olena nie tylko śpiewa Wertyńskiego, ale jest jakby wyjęta z jego świata, ona niczego nie naśladuje, nie udaje. Delikatna, zwiewna, jakby za mgłą.


PAWEŁ SZTOMPKE, Dziennik

 

„Czarny pierrot jest kobietą”
Pomysł na recital prosty, a powstał fascynujący spektakl. Przed widzami stoi bowiem artystka, która tak jak jej bohater jednym gestem swoich pięknych dłoni potrafi dopisać nowe znaczenia do tekstu.
W staroświeckich romansach odnajduje dawną rosyjską elegancję, a przede wszystkim życiową tragedię ich narratora. (...) Nie przestając być współczesną kobietą, utożsamia się z Wertyńskim i przedstawia widzom jego życiowy dramat.

JACEK MARCZYŃSKI, Rzeczpospolita

© Olena Leonenko 2014

Wszystkie kompozycje na stronie autorstwa Oleny Leonenko